Evaluating QRIS Adoption : a pathway to inclusive digital payment for indonesia MSMEs

Authors

  • Fanisa Suseno UIN Sjech M.Djamil Djambek Bukittiggi

Keywords:

QRIS, Digital Payments, Financial Inclusion, MSMEs, Digital Transformation.

Abstract

This research evaluates the implementation of the Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) as a vital instrument towards inclusive digital payments for Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia. Employing a comprehensive literature review method, this study thoroughly examines the adoption rate of QRIS, identifying driving factors such as support from Bank Indonesia's regulations, collaboration among Payment Service Providers (PSPs), ease of use and interoperability, increased digital literacy, and evolving consumer behavior. Furthermore, the research outlines various challenges faced by MSMEs in its implementation, including limited digital literacy, uneven infrastructure, issues related to the Merchant Discount Rate (MDR), and resistance to changing traditional cash payment habits. The findings indicate that QRIS has significantly impacted MSME financial inclusion through improved transaction recording for better financing access, and enhanced business performance via increased transaction volumes, operational efficiency, reduced security risks, and the ability to analyze data for strategic decision-making. In conclusion, QRIS not only facilitates transactions but also empowers MSMEs to be more competitive and integrated into the rapidly developing digital economy.

References

Akhyar, M., Hanani, S., & Gusli, R. A. (2024). Relevansi Positivisme Auguste Comte Dalam Kemajuan Sistem Pendidikan Islam Modern. QATHRUNÂ, 11(2), 84–96.

Ahmad Wahyudin, Sudarmiatin, P. H. (2017). Peran Digitalisasi Dan Inovasi Produk Dalam Mendorong Umkm Go Ekspor Di Era Ekonomi Global Di Pulau Madura. The Definitive Shakespeare Companion: Overviews, Documents, and Analysis: Volume 1-4, 1, 105–152.

Andriany, D., Tangke, D. M., Musriha, H., Akuntansi, P. S., Ambon, P. N., Tiga, R., & Ambon, K. (2025). Sosialisasi Penggunaan Teknologi QRIS untuk Meningkatkan Transaksi Nontunai pada UMKM. 1.

Banjarnahor, A. R., Sari, O. H., Transportasi, I., & Trisakti, I. T. L. (2023). Transformasi Pembayaran Digital : Optimalisasi QRIS bagi Pedagang UMKM di GBK Senayan Digital Payment Transformation : Optimizing QRIS for MSME Traders at GBK Senayan Alamat : Jalan IPN Kebun Nanas No 2 , Cipinang Besar , Jatinegara , Jakarta Timur Bank Indonesia , untuk mendukung kegiatan usaha para pedagang kaki lima di area tersebut membawa banyak manfaat , khususnya dalam memenuhi kebutuhan konsumen yang lebih memindai satu kode QR melalui berbagai aplikasi dompet digital atau mobile banking ( Palupi ,. 3.

Budiman, A., Hanani, S., & Rozi, S. (2024). Muamalah Fiqh In Digital Business: Risk Mitigation In Online Shopping. GIC Proceeding, 2, 1–10.

Burdah, S. M. (2022). Implementasi Sistem Pembayaran Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) Pada UMKM Binaan Bank Indonesia Di Kota Gorontalo. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

Chandra, R. F., Satria, H., Novrina, P. D., Nasution, F. B., & Tanjungpinang, S. P. (2024). Pengendalian Internal Atas Penggunaan Sistem Pembayaran Quick Response Code Indonesia Standart ( QRIS ) Pada UMKM Kepripunyecerite. 10, 772–778.

Hadi, A., & Hanani, S. (2023). Analisis Pemikiran Ibnu Khaldun Terhadap Konsep Pendidikan Islam Perspektif Modern. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(4), 154–162.

Lisnawati, I. (2021). Determinan minat mahasiswa menggunakan pembayaran digital QRIS. 1–82. http://etd.uinsyahada.ac.id/id/eprint/7393

Luh, N., Anom, P., Sudarma, I. M., & Somiartha, I. P. (2025). Integrasi Metode Pembayaran Qris Dalam Mendukung Literasi Keuangan Digital Menuju Indonesia Emas 2045.

Ma’aru, A. A. (2024). Pengaruh Perceived Usefulness Dan Perceived Risk Terhadap Usage Decision Quick Response Code Indonesian Standard (Qris) Sebagai Digital Payment Dengan Digital Financial Literacy Sebagai Variabel Moderasi Dalam Perspektif Bisnis Islam. Αγαη, 15(1), 37–48.

Maharani, K. R. (2023). Implementasi Kerjasama Cross Border Quick Response Code Indonesian Standard (Qris) Indonesia – Thailand Dalam Perspektif Hukum Internasional. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.

Mustagfiroh, L., & Supriyadi, A. (2024). Efektivitas Penggunaan QRIS sebagai Media Pembayaran dalam Meningkatkan Perkembangan UMKM di Jepara. JEBIKSU : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam IAIN Kudus, 2(2), 204–218. http://jim.ac.id/index.php/JEBISKU/

Ningsih, D. M. (2022). Pengaruh Penggunaan Qris Pada Aplikasi Mobile Banking Bsi Terhadap Kelancaran Dan Keamanan Bertransaksi Non Tunai Bagi Para Pelaku Umkm. Skripsi, 1–111.

Paramitha, D. A., & Kusumaningtyas, D. (2023). Qris layanan untuk loyalitas dan kepuasan. Bi.Go.Id/QRIS, 76, 1. https://www.bi.go.id/QRIS/default.aspx

Pokhrel, S. (2024). Kesiapan Umkm Di Indonesia Dalam Menggunakan Digital Payment Dalam Bertransaksi: A Scoping Review. Αγαη, 15(1), 37–48.

Puspitaningrum, F., Kusumastuti, S. C., & Rimbawati, A. (2023). Penggunaaan QRIS Dalam Transaksi Jual Beli di Tengah Masyarakat UMKM Ketintang Surabaya. Prosiding Seminar Nasional, 603–614.

Rozy, R. (2023). Problematika Penerapan QRIS di Aceh (Studi Kasus UMKM di Kota Banda Aceh). https://repository.ar-raniry.ac.id/

Safitri, D. I. (2025). Pengaruh Literasi Dan Inklusi Keuangan Syariah Terhadap Penggunaan Quick Response Indonesian Standart Sebagai Pembayaran Non Tunai Pada Umkm Di Kecamatan Sukarame.

Santika, A., Aliyani, R., & Mintarsih, R. (2022). Persepsi Dan Intensi Pelaku Umkm Terhadap Penggunaan Qris Sebagai Sistem Pembayaran Digital Di Kota Tasikmalaya. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(4), 61–70. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v2i4.142

Sari, D. A. N. (2024). Mentasi Metode Pembayaran Digital Melalui Quick Response Code Indonesian Standard (Qris) Untuk Menunjang Efektivitas Penjualan: Studi Kasus Pelaku Umkm Di Kebumen. 15(1), 37–48.

Wibawa, I. P. E. P. (2024). Perluasan QRIS Cross Boarder untuk mewujudkan dan mendukung pembayaran lintas batas yang lebih cepat, murah, transparan dan inklusif.

Yulianti, L. (2023). Analisis Penggunaan Qris (Quick Response Code Indonesian Standard) Bagi Pedagang Dan Pembeli Dalam Pembayaran Non Tunai Pada Bisnis Umkm (Studi Kasus Umkm Kelurahan Kedoya Selatan). AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.

Zidan, M. (2022). Strategi Penghimpunan Zis ( Zakat, Infaq Dan Sedekah ) Melalui Digital Qris Di Baznas Provinsi Sulawesi Tengah. 1–23.

Downloads

Published

19-09-2025

How to Cite

Fanisa Suseno. (2025). Evaluating QRIS Adoption : a pathway to inclusive digital payment for indonesia MSMEs . GIC Proceeding, 3(1), 93–103. Retrieved from https://proceedings.uinbukittinggi.ac.id/gic/article/view/850